Bezoek!!!! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van ankejurgen - WaarBenJij.nu Bezoek!!!! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van ankejurgen - WaarBenJij.nu

Bezoek!!!!

Door: Jurgen & Anke

Blijf op de hoogte en volg

11 November 2005 | Bolivia, Sucre

Lieve allemaal,

Weer even een berichtje vanuit Sucre. Jurgen en ik hebben net een week spaanse cursus achter de rug en zijn weer heel wat wijzer geworden, we spreken nu natuulijk vloeiend en foutloos spaans, haha. Maar voordat we naar Sucre zouden gaan, hebben we eerst nog 9 fantastische dagen met Zita gehad. En eerlijk is eerlijk, het waren best vermoeiende dagen, maar Bolivia is prima te doen in een korte tijd!!!

De reis:

De eerste dag hebben we La Paz helemaal leeggekocht aan souvernirs en lekker staan griezelen bij de brujas... (heksen), zie foto van de lama-foetussen. Deze worden hier gebruikt om PachaMama (moederaarde) te eren.
En natuurlijk weer heerlijk bijgekletst, het was net of we elkaar niet een half jaar niet hadden gezien, super!

S' avonds meteen de nachtbus naar Uyuni genomen en de volgende dag meteen 4 dagen op tour met een 4x4. Wat een prachtige rit!!!! We vielen van het ene prachtige natuurschoon in het andere. Eerst een hagelwitte zoutwoestijn, met in het midden ervan een eiland vol met giga-cactussen. Van de zoutwoestijn op naar het rose/rode meer vol met fantastische flamingo's. Thermale baden van 40 graden, prachtige vergezichten, bergtoppen en volcanen, een turkoise groen meer met op de achtergrond de besneeuwde vulkaan in Chili (we zijn tot aan de grens bij Chili geweest) en daarna naar het noorden via kleine dorpjes, prachtige rotsformaties en veel lama's weer terug naar Uyuni. Tijdens deze reis geslapen in primitieve onderkomens, heerlijk boliviaans gegeten (lama enzo) en veel plezier gehad met ons drietjes en de 2 Ozzies, Naida en Phillip.

Aangekomen in Uyuni meteen de bus geboekt naar Sucre en na de pizza dus doorgebust naar Sucre. In Sucre het stadje bekeken en met de Dino-truck naar de locale cement fabriek genomen. Hier hebben ze een aantal jaren geleden van meer dan 320 dinosaurussen afdukken gevonden. Zeer indrukwekkend! S'avonds nog even flink Sucre laten zien dat hollanders leuk kunnen drinken.... en de volgende ochtend met de taxi naar Potosi, de hoogste stad van de wereld.

Hier werken de meeste mensen in de vele mijnen die de stad rijk is. We hebben 'smiddags dan ook een mijntour gedaan en tja, wat kan ik daar over zeggen. Het was vreselijk. De mensen werken daar nog in omstandigheden die bij ons 100 jaar geleden al afgeschaft zijn. Erg bitter om te zien hoe de mijnwerkers moeten knokken voor hun bestaan. En de omstandigheden zijn zo beroerd, dat de meeste mensen nadat ze 10-15 jaar in de mijn gewerkt hebben het loodje leggen. BRR.

Na al deze emoties hebben we gewoon weer een nachtbus genomen en deze bracht ons weer in La Paz. Hier hebben we een stadstour gedaan en dus de gehele stad gezien en natuurlijk mochten we het Coca museum niet missen. De laatste dag hebben we de ruinas van Tiwanaqu bezocht, een beschaving die vóór het Incatijdperk in Bolivia een grote invloed had.

En tja, helaas hebben we de dag erna Zita weer moeten wegbrengen naar het vliegveld. Het was kort, maar super en geweldig! Zita: BEDANKT!!!!

En nu dus aan de studie in Sucre. En dan volgende week zaterdag op naar Argentinie!

Hasta la proxima!

Veel liefs,
Jurgen en Anke

  • 11 November 2005 - 20:15

    Arnoud En Rian:

    Heeeele leuke foto's!!!
    Mis jullie en tot horens,

    Groetjes uit Zwolle

  • 11 November 2005 - 20:22

    Kieke, Ernesto Y Manu:

    Hola Anke & Jurgen,
    Ik ben jaloers op Zita! Dat ze jullie live heeft gezien en met jullie Bolivia heeft aangedaan. Maar ik zou voor geen goud mijn kleine mannetje achter willen laten natuurlijk. Vandaag had ik reünie van de yoga en hij was echt wel de knapste.
    Fijn dat jullie nu zo foutloos Spaans kunnen, gaan we tzt maar op fietsweekend, stoppen we Manu in de aanhangwagen en gaan jullie hem Spaans leren, haha.

    Veel liefs van ons.

  • 11 November 2005 - 20:22

    Kieke, Ernesto Y Manu:

    Hola Anke & Jurgen,
    Ik ben jaloers op Zita! Dat ze jullie live heeft gezien en met jullie Bolivia heeft aangedaan. Maar ik zou voor geen goud mijn kleine mannetje achter willen laten natuurlijk. Vandaag had ik reünie van de yoga en hij was echt wel de knapste.
    Fijn dat jullie nu zo foutloos Spaans kunnen, gaan we tzt maar op fietsweekend, stoppen we Manu in de aanhangwagen en gaan jullie hem Spaans leren, haha.

    Veel liefs van ons.

  • 12 November 2005 - 14:38

    Meina:

    Hoi Anke en Jurgen, leuk om weer wat te lezen van jullie, ik had net tegen Tamara gezegt, dat het een tijd geleden was dat we mail hadden gekregen, en nu heb ik er weer 1, echt super om weer wat te lezen van jullie, zo heb ik het idee, dat ik ook op vakantie ben, ik beleef het een beetje mee, zeker met die geweldige foto`s er bij, heel mooi.
    Ik kan zien dat het met jullie ook super gaat, het straalt van de foto`s af.
    Hier gaat ook alles goed, ik heb net de eerste foto`s binnen om te tekenen, dus weer werk genoeg, moeten jullie natuurlijk nog niet aan denken, zou ik ook niet doen als ik daar was.
    Nog heel veel plezier en fietsgenot en tot de volgende mail, groetjes van Wijnand en Meina

  • 13 November 2005 - 16:02

    Anke En Jurgen:

    Geweldig om jullie mail weer te lezen en dan die prachtige foto 's misschien een nieuw beroep ????????. nog veel reis plezier . Groeten uit Meppel Koos en Geesje en kids

  • 14 November 2005 - 08:24

    Ruby:

    Halloooooooooo!!!!!! Wat zien jullie er goed uit! Jullie gaan echt nooit meer wennen aan een bureau, compter en 9 to 5 mentaliteit. Wat een geweldige foto's tot op heden...en wat een reis!!! Ik ben heerlijk aan het klussen, momenteel topteam om mij heen met superveel lol en gezelligheid... echt heerlijk, daarnaast veel hockey, wintersport al geregeld en aan het genieten van het heerlijke weer hier in Nederland, echt een uitzondering!! Fietse :) ruby

  • 17 November 2005 - 20:28

    Lieuwe:

    Moi Jurgen en Anke.

    We hebben weer genoten van jullie reisverslag en de beelden.Wat een prachtig land.
    De biketocht van Jurgen door de wildernis moet echt wel heel bijzonder zijn geweest als je al die fotoos ziet.Dat is echt te gek!
    Een leuke bijzonderheid;afgelopen zondag begon de predikant in zijn verkondiging als volgt:ik heb een email ontvangen uit Zuid-Amerika van Jeroen die daar rondreist op zijn motor.Jeroen is vroeger bij mij op cathegese geweest en we hebben nog steeds contact!
    Dit was toch wel heel toevallig en ik ben even bij de dominee geweest om het een en ander te vertellen over jullie ontmoetingen met deze jongen.Heel leuk en wat een toevalligheid nietwaar?
    Jullie zullen door de opgedane scholing en uit de praktijk wel heel soepeltjes met het Spaans omgaan.
    Wat we begrijpen uit d e informatie is dat jullie het volgende land een beetje snel willen doorkruisen om natuurlijk op het meest gunstige tijdstip in het uiterste zuiden van Z-A. te kunnen zijn.
    We zien alweer uit naar het volgende verhaal.
    het mooie weer is nu op in Nederland en we zijn echt in de herfst beland.Maar ja dat hoort nu eenmaal bij ons klimaat en we hebben dubbel en dwars kunnen genieten van een 2 maanden durende fantastische nazomer.
    Hierbij de hartelijke groeten vanuit Nijeveen.
    Liefs Lieuwe en Aly.

  • 19 November 2005 - 14:13

    Jeroen (ja Die Waar De Dominee Over Preekt -;)):

    Heeey hallo,

    Ben weer in Nederland... Koud hier! Zo zit je ergens in Santa Cruz in 35 graden en een paar uur later weer in het koude Hallum... Het is even wennen. Ik zal vanavond even een biertje op jullie reis drinken en nog eens terug denken aan die leuke tijd. Mis het nu al. Geniet daar in het verre zuid!

  • 20 November 2005 - 15:52

    Bruce Rodrigues:

    Hoi Anke en Jurgen,

    Mooie belevenis Bolivia, ik ben ook die zoutvlakte met een 4x4 overgestoken maar in de regentijd. We hebben toen 4 uur gelopen om vlak voor donker de overkant te hebben gehaald op blote voeten in ons ondergoed om schoenen en broeken te sparen tegen het zoute water. Enfin veel plezier in Argentina Bruce

  • 30 November 2005 - 14:49

    Ger En Lia:

    Lieve Anke en Jurgen,
    Inmiddels ben ik ook weer terug vanuit Gran Canaria, net op tijd.Maar Jurgen je had een klein beetje gelijk!!!!Onze eerste workshop begon op tijd, maar de docent had geen muziek. De volgende workshop was de docent aanwezig met de muziek, maar daar ontbrak weer het materiaal. Hoe verder de week vorderde, ging het steeds beter.Wel met nieuwe ideeen terug gekomen, dat was ook de bedoeling.
    Zeg, jullie halve keuken komt er aan. Het pakket is richting Argentinie.De rest houden wij reserve, je weet maar nooit met die globetrotters. De plaats heb ik op gezocht op de kaart. In Chili ligt ook Mendoza, wisten jullie dat?
    Wij horen het wel als het pakket is aangekomen
    Liefs Ger en Lia

  • 04 December 2005 - 12:41

    Zita:

    hee schatjes, ik mis jullie nog steeds hoor, vrijdag borreltje met Thirza gedaan (nee niet zo uit de hand gelopen als vorige keer haha) maar er is hier niks veranderd dus lekker genieten hoor. Oh ja, heb nog wat fototjes op de site gezet, om na te genieten zeg maar
    (zita.waarbenjij.nu)
    Dikke kussen
    en een Sinterklaas knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 121013

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: