4000 meter pas, weg weg en trein ontspoord - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van ankejurgen - WaarBenJij.nu 4000 meter pas, weg weg en trein ontspoord - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van ankejurgen - WaarBenJij.nu

4000 meter pas, weg weg en trein ontspoord

Door: Jurgen & Anke

19 Juli 2005 | Ecuador, Cuenca

Hola amigos,

Tja, het was wel weer een weekje of 2...

Om de Panamericana te vermijden, zijn we met een omweg richting Baños gefietst, dwars door de Andes. Deze weg staat ook wel beter bekend als de Quilatoa Loop. Echt een prachtige route, die ons zelfs over 2 passen van 4000 meter heeft geleid. Da's pas trappen kan ik je zeggen!! Na de eerste pas gestrand in een prachtig en gezellig hostal en de eigenaresse heeft ons toen een prachtige fietsroute aangeraden.

Dus wij de volgende dag weer op pad. Tja, prachtige fietsroute als je geen bagage bij je hebt: van de 30 km die we moesten klimmen, hebben we er 20 van moeten lopen. De weg was super steil en van dermate slechte kwaliteit dat fietsen voor ons helaas onmogelijk bleek. Maar we kwamen 's avonds laat wel in een prachtige kleine gemeenschap terecht: Malinquapampa. 10 huizen, een kerkje en een schooltje. We zijn super gastvrij onthaald, mochten slapen in het nieuwe schoolgebouwtje en hebben een goede maaltijd geserveerd gekregen. Het leuke was dat we de volgende ochtend voor ons vertrek nog even uitgenodigd werden bij de schoolkinderen om met hen samen te dansen. Wij werden uitgedost in de lokale kledij en dansen maar! Valt niet mee op 3500 meter, maar we hebben wel genoten (zie foto).

Daarna nog een keer geklommen tot 4000 meter en daarna heerlijk afgedaald naar Baños, een prachtig plekje om even uit te rusten... niet voor ons, want we hebben meteen weer de fiets gepakt om af te dalen naar Puyo, een stadje dat op een hoogte van 950 meter ligt. In 3 dagen tijd dus 3000 meter afgedaald: kicken!!

Hierna zijn we weer gestegen naar Rioabamba. Wederom een prachtroute, ware het niet dat de vulkaan Tungurahua in 1999 verscheidene keren is uitgebarten en delen van de weg heeft weggeveegd. Op zich zijn de Ecuadorianen druk bezig met het herstellen van de weg en het reed 30 km aardig door, totdat de weg weg was. We stonden te kijken naar een ravijn tussen ons en de weg aan de andere kant. De wegwerkers waren druk bezig met een weg te creeeren, maar dat zou nog wel een uurtje duren. Wij wachten en 3 uur later was de weg dan toch eindelijk gereed voor oversteek. Omdat het inmiddels laat was, hebben we een lift van een pickup gekregen en zijn we alsnog die zelfde avond in Riobamba aangekomen.

Gelukkig, want zo konden we de dag erna (woensdag) een ritje maken met de trein over het meest moeilijke treinspoor ter wereld: Devils Nose genaamd. Een prachtige rit: we zaten met zijn allen op het dak en hebben de meest mooie uitzichten gehad over de Chimborazo en schitterende valleien. We denken net rustig te gaan afdalen richting de "devils nose", ontspoort de trein!! Niet te geloven. Na 2 uur wrikken en manoevreren stond de trein wonderbaarlijk weer op de rails, dus gewoon verder alsof er niets gebeurd was. Wel ongeveer 1/3 van de passagiers die toen afhaakten. Voldoende spanning dus.

Inmiddels zijn we weer verder de Panamericana zuidwaarts afgereden en zijn we vandaag in Cuenca aangekomen. Vanuit hier zullen we richting kust gaan, maar daarover de volgende keer weer meer.

Nog even een bedankje aan iedereen die ons telkens weer verrast met berichtjes het gastenboek, heel erg leuk om te lezen!!!

A todo, se vayan bien!

Liefs, Jurgen en Anke

• 20 Juli 2005 - 06:23

Miriam:

He allebei,

leuk om dit stukje te lezen; ik ben hier deels ook geweest tijdens mijn tripje naar Ecuador toen ik Matthea ging opzoeken! Ik zie mezelf daar al weer helemaal zitten én fietsen (want die weg bij Banos hebben wij ook gedaan)!!!

Hier ook alles goed; lekker een paar dagen vrij gehad en vakantie gevierd in Boekeloooo! Het zonnetje scheen volop, dus we zijn weer helemaal uitgerust! Nog 3,5 week tot onze echte vakantie!! Kan niet wachten, zeker niet met al die reisverhalen van jullie!

De dansfoto ziet er trouwens goed uit, haha!

Liefs,
    Miriam (& Yvo natuurlijk)

• 20 Juli 2005 - 07:43

Meina:

Hallo daar, jullie kunnen volgend jaar zo met de "Tour de Frans" meedoen, als ik hoor dat jullie 4000 meter klimmen en dalen, zo hoog komen ze hier niet hoor!!! wel geweldig wat jullie allemaal beleven, en dat jullie zelfs nog verder gaan met de trein, die ontspoort was, brr.moet je hier niet aan denken.
    Mooie foto`s, krijg ik ook een beetje een idee, hoe het er daar uitziet, zulke mooie uitzichten op de " camping "hebben we nog nergens gezien, wauw, daar kan je echt ver kijken, super.
    Hier is alles goed, we zijn een weekje in Normandie geweest, de kusten gezien, en lekkere strandwandelingen gemaakt, vele musea`s, heel interesant.
    Er is nog heel veel over van de oorlog,en de landing, krijg je een beetje een idee, hoe het daar geweest is.
    Nu thuis weer verder, het is nog steeds niet af, maar dat zal nog wel even duren.
    Voor nu de groeten, fiets ze en tot de volgende mail, groetjes Meina

• 20 Juli 2005 - 11:39

Gustavo Lyra:

Dear Anke and Jurgen…everything is certainly amazing beautiful. Are your bikes still in good condition?
    Everything over here still pretty much the same, not to mention London. It was a tragedy waiting to happen, Islamic extremists have been flooding into the UK for the last 30 years or so...no immigration controls to stop them...there´s even an Islamic Parliamentary Party to be trapped in a confined space underground must have
    been so ghastly...not all the bodies have been recovered yet, the conditions are so awful.. the excitement of the day before when we learned that the Olympics would be coming to London was soon forgotten.....
    Anyway, I look forward to seeing you soon again in Natal
    Greetings, Gustavo Lyra

• 20 Juli 2005 - 13:32

Dorien En Iris:

Dag lieverds,
    wat weer een verhalen; ineens een weg weg!! Het klinkt allemaal fantastisch wat jullie meemaken!
    Ik zit ondertussen heerlijk in Zuid-Spanje bij Dorien; super lekker weer, lekker eten en lekker bijkleppen.
    liefs van ons alletwee,

Bring it on!
    x

• 21 Juli 2005 - 06:08

Lieuwe:

Geweldig verhaal!!!Wat een enerverende belevenissen en dat afzien bij tijd en wijle.Puur genieten!Wij zien al weer uit naar jullie volgende verhaal.Wij volgen het allemaal op de voet en genieten zo ook met jullie mee.Ook de fotosessie is weer prachtig.Groeten en liefs uit Het Drentse.
    Lieuwe.

• 21 Juli 2005 - 09:11

Mirjam:

Ha J + A,

Hahaha, wat moeten jullie zelf ook gelachen hebben bij dat dansen, erg grappig om te zien, vooral Jurgen die 2 meter boven iedereen uittorent.

Ik zit jullie verhalen echt te lezen alsof ik een spannend boek voor me heb, gelukkig weet ik vooraf natuurlijk dat alles weer goed is afgelopen.

Nou, om jullie ook nog even op de hoogte te houden van onze dagelijkse beslommeringen: Car en ik hebben (onder voorbehoud van financiering) ons huis verkocht! We gaan nu (onder optie) in het pakhuis achter C.S. wonen, dus komende tijd genoeg werk voor ons! Wel erg leuk natuurlijk.

Verder bevalt het werken bij Carlo me prima, grappig om je man ook eens op zo'n manier te zien.

Nou jongens, doe weer voorzichtig aan en tot de next time!

Liefs,

Mirjam

• 21 Juli 2005 - 19:11

Kieke:

Journaal d.d. 21/7
    De roodharigen zijn een 'bedreigde' soort in Nederland cq. worden met uitsterven bedreigd. Dit komt door de multiculti-samenleving. Voor rood haar moeten namelijk zowel vader als moeder het gen dragen. Ik dacht dus meteen aan Jurgen. Anke...,kun jij er wat aan doen of ben jij ook geen gen-drager?
    Kieke nog 1 middag werken en dan verlof tot 2 januari!!! Ga dus jullie berichtje na morgen lezen.
    X Kieke

• 28 Juli 2005 - 09:12

Carolien:

Een woord Geweldig! Wat een spanning en sensatie! Ondertussen zitten jullie in Chili of niet?

Zelf heb ik net 3 weken vakantie gehad en ben met een vriendin naar la france geweest op de camping: leuk! Nu weer op K424, resume's aan het maken....dus anke je mist niets hoor!

Ik kijk uit naar jullie volgende bericht, kan ik ook meegenomen wordne in de mailinglijst toevallig?

Groetjes,
    Carolien

• 28 Juli 2005 - 09:13

Caro:

Tis geregeld hoor, ik zit in de mailign lijst!
    ciao

• 29 Juli 2005 - 02:30

Tabea & Jeroen:

Heeey, we kwamen jullie even vertellen dat we nog leven. Scheelde niet echt veel, we hebben het wegdek even van dichtbij bekeken. Alles is goed afgelopen al is het nieuwe zadel van Tabea niet meer nieuw en de KTM heeft er een paar krasjes bij.. Nu zijn we in Quito waar we genieten van ons gratis hotel!!

We gaan jullie zien in Peru. Groetjes, Tabea & Jeroen

• 29 Juli 2005 - 02:31

Tabea & Jeroen:

We gaan jullie zien in Peru. Groetjes, Tabea & Jeroen

• 05 Augustus 2005 - 17:18

Yvette:

he Anke en Jurgen!
    Wij zijn inmiddels weer terug in het regenachtige Nederland. Wat leuk om jullie verhaal te lezen, grappig dat wij daar ook bij waren. Zitten jullie inmiddels al aan de kust? Als jullie nog naar het strand in Los Frailos gaan, moet je ook zeker even naar het uitzichtpunt gaan. Wij hadden het geluk zelfs daar walvissen te zien, dus misschien hebben jullie ook mazzel. Verder was het erg leuk om naar isla de la plata te gaan. Wij zijn ook nog in peurto quito geweest, ook een mooie omgeving!Verder hadden we nog even pech aan het einde met 48 uur vertraging, maar wel 2 nachten in het Hilton hotel...dat was zeker wat anders dan ons 3 dollar hotelletje in Riobamba!! Nu gaan we lekker jullie verhalen volgen ennuh....een beetje jaloers zijn...
    He, veel reisplezier nog en we kijken ernaar uit om de verhalen te lezen!!! groetjes Yvette en Michiel

• 08 Augustus 2005 - 21:42

Jeroen & Tabea:

Hummm, dat is wel erg jammer.. Wij zijn gisteren [7e] in een rit doorgereden naar Trujillo en genieten nu van een dagje vakantie. Morgen gaan we de ruines even bezoeken en daarna door naar Lima. Hoop dat jullie het morgen halen, we hebben tijdens de reis hier naartoe vaak aan jullie moeten denken.. Wat moet het een klote stuk zijn om te fietsen.. Het was zo saai dat Tabea achterop zat te slapen..

Hey, we horen van jullie!

Groetjes, Jeroen en Tabea

p.s. Hotel Nylamp, Huanchaco

• 12 Augustus 2005 - 11:45

Chantal:

Hoi Anke en Jurgen,
    Ik was gister met Mirjam een hapje eten en vroeg haar waarom jullie niet op haar bruiloft waren en zij vertelde van jullie reis. Ik meteen alle belevenissen op jullie site gelezen en alle respect hoor! Wat een onderneming, moet een fantastische ervaring voor jullie zijn. Ik zal jullie via de verhalen en foto's op de voet blijven volgen. Ik had het met Mirjam al over een reunie-tje als iedereen bevallen is :) en jullie weer terug zijn. Om uitgebreid bij te kletsen! Maar goed zo ver is het nog lang niet. Geniet van jullie reis!
    Kus,
    Chantal (je weet wel die ex collega van de touwtjes).

• 14 Augustus 2005 - 14:01

Krijnie:

Hallo Anke en Jurgen,
    Wat een ervaringen weer.Het is haast een film/boek waard.Jammer dat het niet gefilmd wordt voor de achterblijvers.Alles gaat z`n gangetje hier,ik ben pas met Joost en zijn vriendin uit Zweden en Anneloes naar de dolfijnen geweest,ja, je moet Holland toch een beetje op de kaart zetten als je internationaal bezoek hebt.19 augustus gaan we naar Lesbos om vakantie te vieren en te genieten van het mooie weer,want dat is de laatste weken hier niet aanwezig.Het laatste nieuws is dat ik een Labrador geadopteerd heb via het KNGF blindegeleidehond.Omdat ik zelf op dit moment geen hond heb,vond ik het een leuke en waardevolle oplossing.Je kan een pub adopteren die een 2 jarige opleiding krijgt.Als de pup geslaagd is voor zijn diploma dan wordt deze geplaatst bij een visueel gehandicapte en ik krijg een mooie foto met daarop de hond in haar tuig.Elke maand wordt ik op de hoogte gehouden van haar vorderingen.De pup heet cloe.Dit was mijn nieuws en ik wens jullie weer alle goeds en wijsheid toe,veel liefs van Krijnie