Ecuador naar Peru - Reisverslag uit Huaraz, Peru van ankejurgen - WaarBenJij.nu Ecuador naar Peru - Reisverslag uit Huaraz, Peru van ankejurgen - WaarBenJij.nu

Ecuador naar Peru

Door: Jurgen & Anke

19 Augustus 2005 | Peru, Huaraz

Hallo allemaal,

Jullie hebben er even op moeten wachten, maar hier is dan weer een update!

Inmiddels zijn we in Huaraz, Peru aangekomen, maar hoe we hier terecht zijn gekomen, daar kom ik later op terug....

Allereerst even nadenken waar we gebleven waren... Cuenca.

We zijn uit Cuenca vertrokken om via het nationale park Cajas af te dalen naar de kust. Cajas heeft een indrukwekkend aantal meren op grote hoogte (hoger dan 3000 meter) 121 wel te verstaan. Het was dan ook een prachtige tocht. Wel pittig, want we zijn in 1 dag geklommen van 2800 mt naar 4000 mt. Een prachtig aantal vergezichten leverde het ons wel op! S'nachts ons tentje opgeslagen bij de park rangers en s'ochtends werden we wakker met ijs op de tent. Na een koud ontbijtje nog even doorgeklommen tot 4100 mt en toen kon de grote afdaling beginnen! Van 0 graden en met rijp bedekte kale bergentoppen, via mist en regen naar zeeniveau met tropische temperaturen van 30 graden en bananenplantages! Echt magnifiek! Een dag van uitersten dus.

ISLA DE LA PLATA

Na 200 km bananenplantages langs de panamericana zijn we in Machala aangekomen. Hier hebben we de fietsen voor een aantal dagen in een hotelletje geparkeerd en hebben we de bus weer naar het noorden genomen, naar Puerto Lopèz. Vanuit hier hebben we een prachtige tour naar Isla de la Plata (ook wel de Poor Men's Galapagos genaamd) gedaan. We hebben de meest fantastisch beesten gezien waaronder springende Humback Walvissen die de vrouwtjes het hof probeerden te maken, zeer indrukwekkend! Een grote school dolfijnen, Blue Footed Boobies en zelfs Albatrossen! Echt, we werden er helemaal gelukkig van al dat dierlijk schoon! Ook nog even gesnorkeld in dit paradijs en zeer tevreden konden we de volgende dag weer naar Machala afreizen.

RICHTING PERU

Hier weer op de fiets gesprongen en toen werd het hoogtijd om van Ecuador afscheid te nemen. En wat voor een afscheid... de grensovergang naar Peru was zeer uniek. Na een stoffige onverharde weg van 16 km kwamen we bij de rivier die meteen als grens fungeert. En na een stempeltje te hebben gehaald bij de douane wees hij ons de weg naar Peru: de rivier. En inderdaad, dat werd waden! Geen brug of iets dergelijks te bekennen. Met natte voeten zijn we toen Peru ingefietst.

Aangezien de doanier aan de Peruaanse kant nog even uit zijn middagslaapje gehaald moest worden, duurde het even allemaal wat langer voordat we verder konden fietsen. Dit resulteerde in een niet geplande, maar o zo bijzondere overnachting bij een woestijngezin. Telkens worden we hier weer verrast door de gastvrijheid van de mensen hier, fantastisch!

WOESTIJN

Vanaf Piura werd het landschap saaier en droger en warmer, we reden dan ook door de woestijn. En ik kan je wel vertellen, na een aantal dagen recht toe recht aan te fietsen zonder ook maar iets anders te zien dan zand en met forse tegenwind, dat gaat op den duur vervelen. Maar we hadden geluk, op een gegeven moment werden we ingehaald door een vrachtwagen volgeladen met cementzakken, waardoor ie niet harder ging dan 25 km per uur. Wij dus even iets meer gas op de pedalen en erachteraan! Even gezwaaid naar de chauffeur zodat hij wist dat er twee plakkers achter zijn truck zaten en daar gingen we.... Met gemak gingen we in de slipstream gemiddeld zo'n 35 km per uur en zelfs nog even 57 km per uur gefietst. Je had de gezichten van de voorbijgangers moeten zien: he, zie ik dat goed: een vrachtwagen die 50 gaat, met daarachter twee volgepakte fietsers! We hebben zo een uurtje achter de vrachtwagen aan gesjeesd en toen was daar ineens een zeer grote heuvel. Helaas, dat trokken we niet. Maar de chauffeur was ons zeer goed gezind, bovenop de heuvel zette hij zijn truck langs de kant van de weg, deed even een plasje en toen hij klaar was om weer weg te rijden, waren wij ook bovenop de heuvel aangekomen. Even een praatje gemaakt en we konden gewoon achter hem blijven plakken, de chauffeur vond het fijn dat hij ons zo een gunst kon doen. En dankzij onze aardige cementchauffeur kwamen we na 120 km al voor 1 uur smiddags in Trujillo aan.

PECH

Vanaf Trujillo hebben we besloten om niet via de kust, maar even de woestijn te laten voor wat ie is en via Huaraz en de prachtige uitzichten op de Cordillera Blanca naar Lima te fietsen. Het was een prachtige route, dwars door een gorge, met 35 tunnels en een aantal watervallen.

Gisteren waren we weer heerlijk vroeg uit de veren en goed op weg om in 1 dag de 70 km van Caraz naar Huaraz af te leggen, totdat van mijn (Anke) fiets er iets van het frame knapte en mijn derailleur zich helemaal in mijn ketting had gevlochten. Dikke pech en (alweer)gestrand dus. We hebben een taxi aangehouden en zijn met fietsen en al naar Huaraz gereden. Hier meteen alle fietsenmakers die Huaraz telt bezocht, maar zoals we al hadden verwacht, hebben die geen Batavus en Shimano onderdelen in huis. Dus een mailtje en telefoontje naar onze vertrouwde fietsenzaak Lohman gestuurd en de onderdelen zijn, as we speak, onderweg naar Lima.

We zitten nu dus even hier in Huaraz, maar het had erger gekund: morgen maken we een Full Moon Party mee, welke in een berglodge op een hoogte van 3700 meter gehouden wordt. Het hoogste feestje allertijden dus.

TUSSENSTAND THE GUESS

Op dit moment hebben we 3500 km afgelegd en heeft Anke intussen 5 lekke banden gehad en Jurgen geen!

Jullie zijn weer even op de hoogte. Blijf de reacties sturen, we vinden het enorm leuk om ook van jullie whereabouts op de hoogte gehouden te worden!

Hasta la proxima!

Besitos,
Jurgen & Anke

• 19 Augustus 2005 - 06:40

Zita:

Jurgen: allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Super avonturen weer, echt niet normaal meer...!! Hier alles ok, de zomer zet maar niet echt door maar wel leuke dingen op het programma: hier is het Sail, erg leuk. Nou we mailen snel weer. Dikke kussen zita

• 19 Augustus 2005 - 06:42

Ruby:

Eindelijk eens even rustig de tijd genomen om uit jullie foto's te bekijken, wat een geweldige reis tot nu toe? zijn jullie al helemaal strak geworden hihi:) leifs

• 19 Augustus 2005 - 07:14

Mirjam:

Geweldig allemaal weer! Wat een indrukken doen jullie op, maar ook vooral; wat een indrukken laten jullie achter!! Zoals Zita al schreef is Sail bij ons begonnen. Gelukkig na weken regen eindelijk weer prachtig weer, en wat is er dan leuker dan lekker op een boot tussen duizenden andere bootjes te varen. Erg gaaf! Tja, verder moeten wij natuurlijk gewoon achter onze bureautjes aan het werk, zoals nu dus. Hopelijk zijn de onderdelen van de fiets snel binnen! Succes maar weer, liefs, Mirjam

• 19 Augustus 2005 - 07:16

Meina:

Wauw, wat hebben jullie weer veel meegemaakt en gezien, echt te gek.
    Geweldig om het weer te lezen en de foto`s te zien.
    En wat zijn er daar veel aardige mensen.
    Kunnen jullie er niet een paar naar NL sturen, kunnen we hier wel gebruiken, ha, ha.
    Hè, Anke, is je haar zo snel gegroeid, dat je het in een staart draagt??? of heb ik dat niet goed gezien op de foto`s ?
    Daar zitten plaatjes bij, daar krijgen jullie zo de fotoprijs voor, zo mooi!!!
    Hier is alles goed, we zijn al aardig opgeschoten met het huis, zijn nu buiten bezig,de carpoort staat, en we zijn nu met de steentjes bezig, het wordt nog wel eens wat.
    De groeten van Wijnand en Meina

• 19 Augustus 2005 - 08:15

Ger En Lia:

Fijn dat jullie gisteren gebeld hebben, zo konden wij de jarige tenminste feliciteren. En was je verjaardag nog gezellig. Wij zijn benieuwd waar jullie gegeten hebben?
    Wat een mooie foto`s weer,
    van een aantal foto`s zouden wij zo een vergroting willen hebben.
    Gisteravond laat een CD met foto`s bekeken( dus wel weer gevonden) Het was zoeken geblazen in huize Brum.Wij hebben genoten van alle schitterende foto`s. Wat is dat toch geweldig met de digitale camera`s.
    Ook alle plaatsen in de atlas opgezocht en aangestreept.
    Jammer van de fietspech, het is dus nu wachten geblazen.
    Hopelijk komen de onderdelen snel naar Peru.
    Als je de foto`s goed bekijkt, dan hebben jullie fietsen wel wat te verduren.
    Voor Pa is de vakantie bijna over, ik heb nog 2 weken. Maar het weer is hier op dit moment prima
    Liefs van Ger en Lia

• 19 Augustus 2005 - 10:18

Peet:

Super om weer jullie verhalen te lezen en door de foto´s gaan de verhalen echt meer leven. Vond het ook echt super om je even gesproken te hebben. En was het verjaardagsgebak lekker of had je toch liever een appeltaartje gehad?
    Het is te hopen dat de onderdelen er snel zijn! Maar ja even rustig aan is ook wel lekker!!!

Veel liefs Peet

• 19 Augustus 2005 - 11:35

Gustavo Lyra:

Hi.....er..... Jurgen & Anke...how are you doing old chaps?
    Just thought i would drop by and say how I would like to be there with you to climb those beautiful mountains...Wow, what can I say!!?? And indeed the people there seem very down to earth andfriendly.
    well what can i say that all the previous people havent said already?? What a trip!!!!
    Ed and Erica will arrive today for another holiday here in Natal, I will let them know about your adventure.
    Take Care. Gustavo

• 19 Augustus 2005 - 19:27

Jeroen B.:

Hey Anke en Jurgen. Even wat nieuws van het Sony front: Vandaag mijn laatste dag bij Sony gehad. Ben nu tot 1 nov vrij om naar iets nieuws te zoeken. (Maar het werd ook wel tijd voor iets nieuws, dus no hard feelings) Marcel Betonviel naar RME. Barend nieuwe marketing Manager. Alle 50 plussers met pensioen gestuurd. Sonja weg, Esther weg. 10 man binnendienst weg (inclusief Marcel schutte en Henk Schiffers) Showroom voorgoed dicht, Edo en Arthur weg. Peter Bult weg.... enz enz. Gaat lekker he? Geniet van jullie prachtige vakantie.

• 20 Augustus 2005 - 18:55

Dorian:

Hoi! Super om een beetje deelgenoot van jullie avonturen te zijn. Anke, ik moet 't even kwijt: je ziet er super uit op de foto's (ja, Jurgen jij ook). Hé Anke, even een vervelende vraag: wanneer komen jullie denk je terug in het regenachtige Holanda? We willen met de Odie oprichters naar Ameland maar jij moet wel mee. We zouden eerst dit najaar nog gaan, maar hebben besloten om het uit te stellen (vanwege jouw afwezigheid, lief he). De dames komen nu een dagje naar Reitsum om bij te kletsen (klepperdieklep). Nu, ik hoor het wel (ooit) en tot die tijd.... ENJOY. Kus Door

• 21 Augustus 2005 - 11:14

Lieuwe:

Jurgen en Anke,hoi

Op de allereerste plaats:GEFELICITEERD met je verjaardag Jurgen en een heel goed en gezond nieuw jaar gewenst!!Met jullie in mijn gedachten heb ik een heerlijke whiskey gedronken (uit voorraad leverbaar)en een toast op jullie uitgebracht!!
    Geweldig wat mooi en wat een mooie beelden.Het is iedere keer weer genieten van dit geweldige avontuur.Het laat zich allemaal lezen als een spannende roman waar je steeds weer even een hoofdstuk van afsluit en reikhalzend het vervolg wilt lezen!Grandioos.Jammer van de pech!Hopelijk is het er snel.Wolter laat vragen wat voor type fietsen jullie allebei hebben dan is het aan te bevelen dat hele kleine onderdeeltje waar jullie nu op wachten op voorraad te hebben.
    De andere zaken zijn onderweg naar Lima en ze hebben me verzekerd dat de termijn van afsturen en aankomst ongeveer 6 tot 10 dagen zal zijn.
    Aly en Maaike zijn nu in Eire en genieten ongetwijfeld van al het schoons dat dit land te bieden heeft.
    Vandaag zullen ze Marian en Trevor opzoeken en vervolgens gaan ze naar Claire.
    Ik vermaak me prima in mijn uppie en sta "folslein yn 't wurk".
    Alles okay verder en nog 14 dagen zomerreces voordat de beer weer los is."Goed gaon" en pas goed op jullie zelf.
    Liefs Lieuwe.

• 01 September 2005 - 19:56

Anke En Jurgen:

Dag Anke en Jurgen.
    Daar onze computer een tijdje verstek liet gaan, konden we vanmiddag de mailtjes en foto,s van jullie reis weer lezen en zien.
    Geweldig wat een belevenissen iedere keer en wat een avnturen die jullie meemaken.
    Het is fijn zo op de hoogte te blijven van jullie reis.
    Jurgen en Anke wij wenzen jullie opnieuw weer heel veel plezier op de reis die nog verder voor jullie gaat.
    Hartelijke groeten van de familie uit Akkrum