Van Argentinie naar Chili - Reisverslag uit Coihaique, Chili van ankejurgen - WaarBenJij.nu Van Argentinie naar Chili - Reisverslag uit Coihaique, Chili van ankejurgen - WaarBenJij.nu

Van Argentinie naar Chili

Door: Jurgen & Anke

07 Januari 2006 | Chili, Coihaique

Lieve allemaal,

Allereerst natuurlijk onze allerbeste wensen voor het aankomende jaar!

Met inmiddels 9300 km op de teller wordt het hoogtijd voor een nieuwe update!

Sinds Mendoza-Argentinie hebben we weer veel kilometers weggetrapt, interessante plaasten gezien, frappante mensen ontmoet, kerst en oud & nieuw gevierd en weten we dat het in chili alleen maar regent.

Eerst even de sponsoractie, in totaal hebben we tijdens de kerst 275 euro kunnen overhandigen aan Owen en Johnny. Ze waren zeer aangenaam verrast en willen iedereen die een bijdrage heeft geleverd dan ook hartelijk bedanken. Ze hebben tevens een woord van dank op hun website gezet:

Ook wij willen iedereen die een bijdrage heeft geleverd hartelijk bedanken, het was erg leuk om zo groot cadeau met kerst aan een goed doel te geven!

Zoals al gezegd hebben we zeer veel kilometers weggetrapt sinds Mendoza. Alle kilometers gingen niet allemaal even vlekkeloos als we gewild hadden, maar tja, dat zal wel bij zo'n lange reis horen. Toen we namelijk heerlijk aan het racen waren langs de prachtige meren en bergen die Patagonie rijk is, brak de voorderrailleur van de fiets van Anke. Maar een zeer vindingrijke en handige meneer uit Zapala heeft hem weer in elkaar gesoldeerd en daar gingen we weer!

Dit maal op weg naar de 7 meren route. Prachtige tocht over prima asfalt en langs imposante meren omringd door met sneeuw bedekte bergen, precies zoals Patagonie voor velen tot de verbeelding spreekt. Helaas was de route niet geheel geasfalteerd en moesten we de laatste 30 km over een zeer beroerde zand-met-veel-kuilen-weg afleggen. Op deze ongelovelijke hobbelige weg brak (inderdaad alweer) de bagagedrager van Anke en liggen de contactlensen daar nu ergens verscholen onder een dikke laag zand. Tja, door alle hobbels is de stuurtas zo vaak opengesprongen en zijn de lensen er ongezien vandoor gegaan!

Kerst was zeer gezellig, een prachtig uitzicht vanuit ons hostal over het meer van Bariloche, met op de achtergrond weer de sneeuwbedekte bergen. En supergezelschap! Louise en Sonya die we al kenden vanuit Huaraz, Peru waren er evenals Johnny en Owen, de engelse medefietsers. Het waren verrukkelijke dagen van eigenlijk alleen maar eten, drinken, lachen, praten en slapen.

Na het afscheid van Sonya en Louise, ditmaal voor een langere tijd omdat zij niet verder naar het zuiden zullen afreizen, zijn we op weg gegaan naar Chili. We hadden al veel minder goede verhalen over chili gehoord (met name dat de mensen er arrogant zouden zijn, dat alles er verschikkelijk duur is en dat het er veel regent) dat we dat zelf wel eens met eigen ogen wilden zien.

Maar gelukkig viel het de eerste dagen nog mee. Voor oud&nieuw hadden we een leuk huisje gehuurd (prijs viel inderdaad niet mee) samen met de engelsen en daar het oude jaar mee uitgezongen en het nieuwe jaar ingeluid. Uiteraard veel gedronken, want verder viel er in het Futaleufu niet veel te doen.

Op 2 januari zijn zowel de engelsen als wij weer op de fiets gestapt om de zeer beruchte carretera austral te bedwingen. Deze weg is zo berucht onder fietsers omdat het om een weg gaat die van noorden van Chili naar het zuiden loopt, niet geasfalteerd is en in een zeer erbarmlijke staat verkeerd.

En inderdaad, het fietsen op deze weg is afzien! Zeer veel steigen en dalen, grote stenen en soms complete kiezelvelden! En dan hebben we het nog niet over de gigantische hoeveelheden wasborden gehad, waardoor jij en je fiets geheel door elkaar worden geschud.

En tja, ze zeiden al dat het veel zou regen in Chili en inderdaad, vanaf de 2e dag dat we hier zijn heeft het onophoudelijk geregent. We hebben elke dag trouw gecampeerd, totdat we op een ochtend onze tent lettelijk uitdreven. In onze binnentent stond op zijn minst 1 cm water en alles dreef er in rond. Niet fijn!

De avond erop hebben we noodgedwongen in een hostal geslapen alwaar we onze tent, slaapzakken, matjes en de resterende inhoud van onze fietstassen hebben kunnen laten drogen. Gisteren hebben we 150 zeer zware km afgelegd om hier in Coihaique heerlijk op te kunnen drogen en uit te rusten in een gehuurde en gedeelde cabaña met de engelsen. En ik kan je zeggen, na een warme douche, een heerlijk chileens wijntje bij het haardvuur, de perfecte pannenkoeken van Jurgen en goed gezelschap met veel lachen, ziet Chili er alweer een stuk rooskleuriger uit!

Morgen zullen we fietsen richting Chile Chico en vandaar de oversteek maken naar Argentinie. Daar zullen we een bus nemen naar Puerto Natales om dan het laatste stuk naar Ushuaia per fiets af te gaan leggen. Het einde van onze fietstocht door Zuid-Amerika komt hiermee dan wel erg snel in zicht!

Zoals ik al schreef hebben we onderweg weer frappante mensen ontmoet. Een paar van hen wil ik jullie niet onthouden. Zo was er fietser Phillip, een praatgrage fransman met een zo enorm bepakte fiets dat Jurgens fiets er lichtpepakt uitziet. s'Ochtends vroeg kregen we een vers bakje koffie uit zijn meegebrachte cafetiaire geserveerd en ja, toen ging ons wel een lichtje branden waarom zijn fiets haast bezwijkt onder de vele tassen!

Dan was er het franse koppel die met een ezel de altiplano over wilde trekken, maar toen de ezel na 2 dagen nog steeds niet in de pas wilde lopen, ze maar besloten hebben om de ezel weer te verkopen en de tocht per bus af te gaan leggen.

En op de carretera austral in Chili kwamen we een chileen tegen die op zijn racefietsje de super offroad gedurende een maand aan het bedwingen was. En zo bepakt als sommige fietsers zijn, zo onbepakt was deze gast: het enige was het bij zich had was een klein tentje, een slaapzak, een stukje bubbelplastic om op de slapen en een regenjasje voor als het ging regenen. Pff, wij doen het hem niet na!

¡Hasta la proxima!

Un abrazo,
Jurgen & Anke

• 07 Januari 2006 - 20:52

• 07 Januari 2006 - 20:55

• 07 Januari 2006 - 20:55

• 07 Januari 2006 - 21:04

Anke:

Dank je Hans, maar eh.... 1 keer is voldoende hoor! fijne avond!

• 07 Januari 2006 - 21:41

Hans:

Sorry hoor, ververste de pagina 2x en voordat ik het wist stond het er 3x :-)

• 08 Januari 2006 - 10:20

Koos En Geesje ,Wout, Niek En Jarolien:

Anke en Jurgen de beste wensen voor 2006 En nog veel fiets plezier.
    Weer prachtige foto's.
    Gr Uit Meppel

• 08 Januari 2006 - 13:12

Petra & Rob:

He Wereldreizigers,
    Op naar de 10.000 km!!! De foto´s zijn echt prachtig, zo´n uitzicht met kerst is natuurlijk wel erg bijzonder.
    Jurgen je ziet er zo wel heel anders uit hoor, met haar is toch wel beter hoor.
    Liefs uit Arnhem

• 08 Januari 2006 - 20:31

Hans En Hanny:

Voor het komende jaar wensen wij jullie nog heel veel fietsplezier en nog meer leuke ontmoetingen.

• 08 Januari 2006 - 20:35

Hans En Hanny:

P.S. Uit reactie Petra en Rob begreep ik dat het toch Jurgen is. Ik twijfelde heel erg en dacht van dit kan Jurgen niet zijn, maar toch .....
    Even wennen dus. Elke keer als ik de foto's zie zou ik er zo heen willen, jammer dat mijn gezondheid het niet toe laat. Financieel trouwens ook niet haalbaar.

• 08 Januari 2006 - 21:17

Lia En Ger:

Zo,hier dan ook weer een berichtje van het thuisfront.Ook van ons uiteraard de beste wensen voor het komend jaar ,maar m.n een goede gezondheid voor 2006, zal voor jullie ook wel weer betekenen veel km's , veel zien en beleven.We hebben wel een tijdje moeten wachten ,maar het is fijn om weer te zien en te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt ,prachtig dit te zien.De foto van jullie samen ,met een wel heel erg gekortwiekte Jurgen moesten wij toch erg aan wennen.Eigenlijk zelfs onherkenbaar in een eerste oogopslag en dat terwijl Anke niet veranderd lijkt.
    Die vriendjes van Anke ,daar kunnen wij ons wel wat bij voorstellen.Dat zal ook wel moeilijk worden in Azie. DE km's gaan ondertussen mooi naar de 10.000.Volgens mij hebben jullie een keer gevraagd een schatting te maken van de te rijden km`s.Als ik mij niet vergis, heb ik toen wel 10.000 genoemd.Maar dat was voor de hele tocht,dus zit ik er ver naast tegen de tijd dat jullie met fietsen stoppen.We schrijven morgen of overmorgen nog een mail naar jullie.Voor nu vast een goede reis ,op weg naar nieuwe avonturen.
    Liefs Lia en Ger

• 09 Januari 2006 - 08:14

Carolien:

Natuurlijk voor jullie ook de beste wensen voor 2006!
    Jullie verhalen zijn nog net zpo fantastisch als in t begin, leuk!!
    Hier bij Memory gaat ook alles prima, net de kerstvakantie (heerlijk!) achter de rug dus we kunnen er weer tegenaan. Wel moet ik zeggen dat wanneer ik jullie verhalen lees en verhalen van andere reizigers dat het ook echt weer kriebelt bij mij...(helemaal op een maandag ochtend natuurlijk!)

Heel veel plezier nog en waar gaan jullie na Zuid Amerika heen?

Groetjes Carolien

• 09 Januari 2006 - 08:28

Bas:

Hi Jurgen en Anke,

namens je ex-PAE collega's (zijn er niet meer zo veel van over...) ook de beste wensen uiteraard, en nog veel succes met de resterende kilometers! De foto's zien er schitterend uit (op die van jou na dan, leuke coupe, hahahaha).

Veel groeten,
    Greg en Bas

• 09 Januari 2006 - 14:10

Maaike:

Jurgen! WAT IS ER MET JE HAAR GEBEURD? Hahaha, zeer ZEN hoor :D Prachtige foto's zeg, echt geweldig! Weer veel fietsplezier, doe voorzichtig, zoek nou eens een goede weg om op te fietsen :p Dan houden die fietsen het wat langer uit. Veel liefs vanuit Uilenstede, xxx

• 09 Januari 2006 - 14:42

Lieuwe En Aly:

Anke en Jurgen.

Vanuit Nijeveen wensen we jullie een heel fijn en gelukkig nieuwjaar.We weten dat er waarschijnlijk nog vele km. afgelegd zullen worden en bij dezen:heel veel kijk- en fietsgenoegen gewenst!
    De site ziet er weer heel bijzonder uit en de foto's zijn erg mooi.
    De nieuwe coupe van je haar vraagt weinig onderhoud en gel Jurgen. Heel gelikt en bijzonder praktisch!
    Geniet van het vervolg van jullie reis en veel succes!

Liefs Aly en Lieuwe.

• 11 Januari 2006 - 10:50

Kieke:

9000 km...dat halen we nooit meer in. Top hoor. Maar als ik die weg hoor, op en neer met kuilen....pffff.

Gaan de fietsen mee naar Azie?

X

• 11 Januari 2006 - 13:40

Peet:

kan het kloppen dat jullie mailbox vol is???

• 11 Januari 2006 - 18:33

Meina:

Hallo daar, wat leuk om weer met jullie mee te mogen reizen en te kijken naar de geweldige foto`s.
    Ook voor jullie nog de beste wensen en nog vele mooie kilometers fietsen toegewenst.
    Ik ben weer druk met het tekenen van de foto`s, en dat gaat nu heel goed, Mr. Nab doet het gelukkig niet meer, en als ik nu vragen heb, mail ik even en heb ook gelijk het antwoord.
    Nou, voor jullie nog mooie hopelijk droge fietskilometers ) trouwens, hier regent het ook hoor ) en tot de volgende mail, groetjes van Wijnand en Meina

• 11 Januari 2006 - 19:08

Jeroen:

Jurgen! waar is je haar!? Heb je zo hard gefietst? Je moet toch al bijna weer terug naar de bewoonde wereld? Jullie ook een goed nieuwjaar

• 12 Januari 2006 - 12:39

Harro:

Pillos mios, que fuerte todo! Hace mucho tiempo que escribimos pero vuestros viajes son fabulosamentes. Thailandia y "maleisie" tambien. Voy a escribir un E-mail. la vida de un soltero es muy occupado :)Dikke tuut

• 15 Januari 2006 - 19:58

Ruby:

ola...laatste tijd wat minder op het web, wens jullie wat laat een superfietsjaar natuurlijk en ga ervanuit dat je een spectaculaire jaarwisseling hebben gehad.... toch knap dat jullie het fietsen nog steed leuk vinden ik was volgens mij al tig keer op die fijne lokale wiebelbussen gestapt.... gruuuuusssse

• 17 Januari 2006 - 12:16

Henk En Alie:

dag anke en jurgen
    een beetje late reactie maar nog een heel gelukkig nieuwjaar en veel fiets plezier de fotos zijn weer prachtig
    Jurgen wat zie je er anders uit
    groetjes henk en alie

• 24 Januari 2006 - 13:46

Krijnie:

Hallo Anke en Jurgen,
    Eindelijk weer contact,inmiddels heb ik een andere computer en een nieuw e-mailadres.Wel werd ik op de hoogte gehouden natuurlijk van jullie reis.Waar ik wel van ben geschrokken is de foto van een kale man,dat je op reis gaat oke,maar dan die mooie bos er afhalen nee dat kan echt niet.Als je in augustus weer in Nederland bent dan graag met de de bekende bos haar.Zo genoeg daarover.Hier is alles rustig en verlang ik erg naar de zomer.liefs Krijnie

• 07 Februari 2006 - 15:11

Minako :-):

Hi, Anke en Jurgen,
    Happy belated New Year!!!
    I hope your journey continues to be safe and full of excitement.

sorry, I couldn't write you guys earlier...

• 16 Februari 2006 - 10:18

Joey Bucharest, Romania:

Hey guys,

Check new photos on www.joey.whereareyou.net

Love,

Joey

• 21 Februari 2006 - 13:38

Inge:

Hi Anke en Jurgen, mooie verhalen van januari. Er zullen nu al wel weer veel meer avonturen bij gekomen zijn. Benieuwd naar de volgende ronde dus. En ook waarvandaan want ik geloof niet dat ik geheel op de hoogte ben. Ik zal eens verder gaan surfen op de site. Voor nu: GENIET, doen wij hier ook van de vogels die de lente alweer aankondigen (al hoop ik als schaatser nog steeds op een 11stedentocht '06 natuurlijk ;)
    Daaaag, kus Inge (odie)