Laatste kilometers - Reisverslag uit Yangshuo, China van ankejurgen - WaarBenJij.nu Laatste kilometers - Reisverslag uit Yangshuo, China van ankejurgen - WaarBenJij.nu

Laatste kilometers

Door: Jurgen & Anke

22 Juni 2006 | China, Yangshuo

Lieve allemaal,

Zo, het laatste land wat we tijdens onze trip aan zullen doen, hebben we bereikt: 10 dagen geleden zijn we de grens met China overgestoken.

Wat een compleet andere wereld: veel - heel veel mensen, veel lawaai, chaos, helaas weer veel scooters, veel rochelaars en spugers, en je raadt het al, veel, veel chinezen!

Tis wel even wennen voor ons, niet een Chinees die engels spreekt, leest of schrijft en wij die op onze beurt geen woord chinees spreken, lezen of schrijven. Dus meteen maar een engels-chinees woordenboek aangeschaft. Ontzettend handig om het woord hotel in aan te wijzen. Scheelt ons per dorp/stad zo'n half uur zoeken in de brei van alle chinese uithangborden, hihi.

In Nanning was het volgens de Vietnamese dokter die de hechtingen bij Jurgen erin heeft gezet, tijd voor het eruit halen hiervan.

Wij naar het ziekenhuis, het verplichte inschrijfgeld van 40 cent betaald en met Jurgen's inschrijfkaart naar een open behandelkamer begeleid. Hier aan de dienstdoende dokter uitgelegd dat een hongerige aap niet van Jurgens smakelijke kuit kon afblijven en we nu de hechtingen eruit moeten laten halen. De dokter kijkt hierop erg bedenkelijk en roept een 2e dokter erbij voor een second opinion. Dit horen zo'n 20 andere ziekenhuispatienten ook en binnen een mum van tijd staat de behandelkamer vol met nieuwsgierige chinese sensatiepatienten. De conclusie van zowel de 2 doktoren als de overige aanwezigen was dat de wond ontstoken was en de hechtingen er nog 7 dagen langer in moeten blijven zitten en dat er nog een kuurtje antibiotica tegenaan moeten worden gedaan, dus zo gezegd, zo geslikt.

Vervolgens op fiets richting Yangshuo. Wat een prachtige route met veel te zien en veel te beleven. Neem alleen al de toiletten bij de benzine stations. Chinezen zijn een kletsgraag volkje, een praatje wat buiten de toiletten begonnen is, wordt graag vervolgd gedurende het toiletbezoek. En tja, dan is het erg handig dat tussen de twee hurkplaatsen een zeer laag muurtje zit, bij voorkeur zo laat dat je elkaar ook tijdens het hurken nog kan zien. Wel zo makkelijk! En laat dan de deuren ook maar weg, nergens voor nodig!

Intussen zijn we aangekomen in het backpackers walhalla van China, Yangshuo (400km in 4 dagen door de bergen). Schitterende omgeving, veel en tevens de eerste andere touristen in 10 dagen gezien. En... gelukkig hebben de restaurants hier weer menu kaarten en wordt zo de kans op een gerecht met hond, rat of slang geheel uitgesloten.

Wat betreft de hechtingen, die hebben we er vanochtend zelf geheel verpleegonkundig verwijderd, dus daar is Jurgen ook weer vanaf! Anke overweegt nu een carriereswitch...

Vandaag de hele dag met de laptop op het terras doorgebracht. Solliciteren (jaja, dat moet ook weer gaan gebeuren), vluchten bekijken en deze pagina weer updaten - heerlijk relaxed dus.

Tot zover deze keer.

Veel liefs,

Jurgen & Anke

• 22 Juni 2006 - 10:01

Peet:

Klinkt weer helemaal super!! En ik kan me al helemaal voorstellen hoe dat ging in het ziekenhuis!!
    Maar ben ook wel blij dat dit het laatste land is wat jullie bezoeken. Want na 1,5 jaar wordt het wel weer eens tijd om jullie te zien!!!
    Veel liefs Peet

• 22 Juni 2006 - 11:08

Hans En Hanny:

Lieve Jurgen en Anke,

Wat een mooie foto's. Het lijkt me een bijzondere wereld en het toiletbezoek echt knus. Ook handig als je wilt vergaderen. Hoef je geen pauze in te lassen. Bij ons zijn nu drie stratenmakers het terras achter de boerderij aan het leggen. Hans zit vandaag in Den Helder en ik nu rustig op de bank. Genietend van jullie bericht en de foto's. Geniet van de laatste km en succes met de sollicitaties.
    Liefs, Hans en Hanny

dikke kus

• 22 Juni 2006 - 14:59

Alie:

Dag Anke en Jurgen
    We hopen dat jullie nog een goede tijd hebben in China, een goede reis terug als het zover is. hier is alles goed.

Groetjes Henk en Alie

• 22 Juni 2006 - 17:56

Lieuwe En Aly:

Ja zeg,heftig hoor!Geweldig verhaal en dan alles wat je nog niet schrijft.Wat zijn wij hier dan clean en netjes!De foto's zijn weer super mooi.Geniet met volle teugen van dit sluitstuk van jullie reis en kijk uit voor de scooters en al die andere drukte.
    Ook alvast heel veel succes met jullie sollicitaties.
    Groeten en veel liefs van Aly en Lieuwe.

• 22 Juni 2006 - 19:46

Jeroen Bartels:

Hey daar, Klinkt weer rete-spannend allemaal. Dat van die rat en slang klinkt allemaal erg aantrekkelijk. 'T zou wat voor mij zijn, ik kan nog wel een kilo of 15 kwijt en dat zou mij daar zeker lukken. Jurgen, Als je een cariere bij GfK wil kan dat. Er zijn een aantal functies open. Ik hoor het wel.

• 22 Juni 2006 - 21:17

Ger En Lia:

Wat een verhaal,schitterend.Trouwens als je de foto`s ziet, zou het ook Vietnam kunnen wezen.Anke je praat al over een carriereswitch, maar een boek uitgeven met jullie reisverhalen is ook nog een optie.
    Jullie zullen het wel jammer vinden, dat je niet kan converseren met de bevolking. Komen jullie nog bij de pandaberen? Wees voorzichtig met hangmat en panda`s op een scooter????????? Geniet nog maar van de laatste weken, want straks is het gedaan met "freewheelen"
    Liefs Ger en Lia

• 22 Juni 2006 - 21:26

Jeroen En Tabea:

(jaloerse opmerking) Het zal tijd worden dat jullie weer eens gaan werken. Die vakantie heeft nu lang genoeg geduurd… (/jaloerse opmerking)
    Jullie begrijpen het, we genieten nog van jullie verhalen en foto’s. We gaan het nog missen! Boek toch even een ticket over Zurich! Kunnen we even bij drinken en praten!
    Groetjes uit Zwitserland,
    Jeroen en Tabea
    www.jeroenopmotorreis.nl

• 25 Juni 2006 - 10:38

Ruby:

he hallo, wat leuk om weer eveneen berichtje van julle te horen. Grappig dat de meeste mensen china ervaren zoals jullie, van he... engels is hier onbekend. Volgens mij zijn jullie nog heerlijk aan het genieten en doe dat ook nog maar voordat je zometeen hier een cultuuromslag mee gaat maken na meer dan een jaar weg te zijn geweest haha..Laat maar weten of ik moet helpen met een baan vinden heb na de nationale carrierebeurs goede contacten op gedaan met een erg goed uitzendbureau...dus je kunt altijd even je cv naar mij mailen op rdjong@zonnet.nl...geniet en grusse

• 27 Juni 2006 - 14:08

Krijnie:

Hallo reizigers,
    Wat een verhalen zeg en als ik alle ongelukjes bij elkaar optel dan kom ik tot de conclusie dat het tijd wordt om naar nederland te komen.Volgens mij hebben jullie zoveel indrukken gekregen dat de harde schijf vol begint te raken.
    Hier zijn ook genoeg mensen die spugen op straat en chimees praten als je het mij vraagt.De kaart uit Vietnam heb ik ontvangen en toen ik die volle kaart met mensen en scooters al zag dacht ik heerlijk daar hoef ik niet heen,want ik heb al genoeg aan de kaart(grapje)Ik ben blij dat jullie nog steeds genieten maar ben ook blij om jullie weer eens te zien en te spreken binnenkort en met langer haar natuurlijk Jurgen.

Liefs van Krijnie

Please?

• 02 Juli 2006 - 09:38

Mark En Elisa:

Hey luitjes!

alles prima? Wordt weer eens tijd dat jullie een nieuw verhaaltje plaatsen! Waar zitten jullie? Al een ticket gevonden?
    Wij verblijven momenteel in Laos en gaan komende week een jungletour maken.

Genieten jullie nog maar even, want het zit er bijna op!

groeten M&E